Czym jest copywriting?

Postęp technologiczny i pełna cyfryzacja usług sprawiły, że wiele dotychczasowych czynności zostało przeniesionych do internetu. Sklepy rezygnują ze stacjonarnych punktów sprzedaży na rzecz platform online, a przedsiębiorcy dostarczający usługi wykorzystując sieć do komunikacji z klientami. Internet zyskuje na wartości i nic nie wskazuje na to, aby jego znaczenie w najbliższym czasie miało spaść. W tym miejscu warto wspomnieć o copywritingu, bez którego internet nie byłby tak wartościowym źródłem informacji.

Copywriting – co to jest?

Czy zastanawiałeś się kiedyś, skąd biorą się te wszystkie treści, które czytasz, przeglądając internet? Artykuły, blogi, poradniki, opisy produktów w sklepie internetowym… To właśnie jest copywriting. Trudno przytoczyć słownikową definicję tego, czym jest ta profesja tymbardziej, że termin ten nie ma polskiego odpowiednika. Copywriting można określić jako tworzenie treści, które mają precyzyjnie trafić do odbiorcy, skłonić go do podjęcia określonych działań oraz wpłynąć na jego emocje.

Żeby lepiej zrozumieć istotę copywritingu, wystarczy prosty przykład. Poszukując informacji na dany temat, wpisujesz w wyszukiwarkę konkretne słowo lub dłuższą frazę. Wyskakuje Ci kilkadziesiąt stron z artykułami, które w większym lub mniejszym stopniu zawierają informacje, które Cię interesują. Gdyby nie copywriting, prawdopodobnie nic ciekawego byś tam nie znalazł. Google służy tylko do wyszukiwania informacji, nie tworzy ich samodzielnie, o czym warto pamiętać.

Na czym polega copywriting?

Skoro wiadomo już, że copywriting to pisanie tekstów, warto w tym miejscu je sprecyzować. Nie chodzi o teksty piosenek, wiersze czy książki (chociaż wiele e-booków to też dzieło copywriterów). Założeniem copywritingu jest przede wszystkim zwiększanie zysków ze sprzedaży i dostarczanie odbiorcom odpowiedzi, na nurtujące pytania. Teksty muszą być jak najbardziej merytoryczne, posiadać wartościową dla odbiorcy treść oraz nieść za sobą konkretny przekaz.

Copywriting a SEO copywriting

Nieodłącznym elementem copywritingu jest SEO. Publikowane na stronie firmowej, blogu czy w sklepie internetowym treści, mają korzystnie wpływać na działania marketingowe. Założeniem takiego contentu jest zachęcenie odbiorcy do podjęcia określonego działania, aby zrealizować założone cele sprzedażowe. SEO copywriting ma dodatkowo wzmacniać pozycję matki w wyszukiwarce, żeby osiągnęła wysoki wynik w Google. Pozycjonowanie za pomocą publikowanych treści jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi, dlatego teksty muszą być nie tylko wartościowe pod względem merytorycznym, ale także odpowiednio nasycone frazami kluczowymi.

Znaczenie copywritingu jest dużo szersze i nie ogranicza się tylko do środowiska internetowego. Copywriterzy przygotowują także treści na ulotki, plakaty czy wymyślają slogany reklamowe. W zasadzie copywriting znajdzie zastosowanie wszędzie tam, gdzie występuje słowo pisane.