Podstawą dobrze prosperującego sklepu internetowego jest zachęcenie klientów do zakupu poprzez atrakcyjne zaprezentowanie oferty. Co to opis produktu, nie trzeba nikomu tłumaczyć. Ale czy wiesz, jak go stworzyć, aby sprzedawał? Przygotowaliśmy kilka praktycznych wskazówek, które pomogą Ci opracować skuteczne treści na potrzeby e-commerce!

Jak stworzyć skuteczny opis produktu?

W sklepie internetowym opis produktu pełni funkcję sprzedawcy, dlatego powinien dostarczać wartościowych informacji i odpowiadać na prawdopodobne pytania klienta. Stworzenie dobrego tekstu sprzedażowego wymaga jednak szerszego spojrzenia na cały proces zakupowy. Forma komunikacji musi być dobrana pod kątem grupy docelowej oraz specyfiki branży. Części samochodowe nie wymagają bowiem kwiecistych opisów walorów wizualnych, gdyż powinny się skupiać na specyfikacji technicznej. Inaczej sprawa wygląda przy opisywaniu sukienki, gdzie kwestie estetyczne są istotne dla kupującego.

E-Commerce, Zakupy, Karta Kredytowa, Zapłata, Pieniądze
Opisy produktów dla sklepów internetowych

To nie jedyne zasady, jakimi powinieneś się kierować przy tworzeniu opisów produktów. Poniżej prezentujemy kilka praktycznych porad, dzięki którym przygotujesz skuteczne treści, które zachęcą użytkowników do zakupu.

Jak napisać opis produktu – stwórz profil idealnego klienta

Pierwszym etapem przygotowywania treści na potrzeby e-commerce jest opracowanie profilu idealnego klienta i scharakteryzowanie grupy docelowej. Pomoże Ci to w zoptymalizowaniu nie tylko opisów produktów, ale także całego procesu zakupowego. Stworzenie buyer persony, czyli modelu reprezentującego cechy idealnego klienta, ułatwi Ci również dobór odpowiedniej strategii komunikacji. Jakie informacje są kluczowe do zdefiniowania grupy docelowej oferty e-sklepu?

  • Dane demograficzne i geograficzne – wiek, płeć, stan cywilny, miejsce zamieszkania;
  • Status społeczny i ekonomiczny – wykształcenie, wykonywany zawód, obejmowane stanowisko;
  • Zainteresowania – styl życia, codzienne nawyki, forma spędzania czasu wolnego, ulubione zajęcia, pasje;
  • Potrzeby i obawy – do jakich celów dąży klient, czego chce uniknąć, jakie potrzeby chce zaspokoić i co go w tym ogranicza.

Do zbudowania buyer persony oprócz profilu idealnego klienta będą Ci też potrzebne informacje o doświadczeniach i nawykach zakupowych. Pewnie zastanawiasz się, jak wejść w posiadanie takich danych? W końcu zakupy w internecie przebiegają dość anonimowo, a przy składaniu zamówienia nie wymaga się od klienta podania informacji o wykształceniu czy zainteresowaniach.

E-Commerce, Internet, Marketing, Online, Technologia

W gromadzeniu danych przydatne będą ankiety i formularze, w których klient musi odpowiedzieć na kilka prostych pytań. Wartościowe źródło informacji stanowią też narzędzia analityczne i statystyki odwiedzin Twojej strony.  Warto także monitorować media społecznościowe i fora związane tematycznie z profilem Twojej działalności, aby poznać zachowania użytkowników, ich preferencje oraz potrzeby.

Jak opisywać produkt – dostosuj język komunikacji do odbiorcy

Przygotowanie profilu idealnego klienta ułatwi Ci spersonalizowanie treści pod kątem konkretnej grupy docelowej. W inny sposób powinieneś się bowiem zwracać do młodzieży, natomiast innych sformułowań powinieneś użyć, gdy Twoimi klientami są osoby starsze lub obejmujące wyższe stanowiska w poważnej branży. W takim przypadku stosowanie zwrotów potocznych nie tylko może zostać źle odebrane, ale i negatywnie wpłynie na wizerunek Twojej marki.

Warto też zadbać o to, aby opisy produktów do sklepu internetowego były spójne z modelem komunikacji stosowanym na pozostałych podstronach witryny. Dzięki temu całość będzie wyglądała profesjonalnie, co przełoży się większe zaufanie klientów.

Online, Zakupy, Odzież, Mobilny, Zakupy Online

Stworzenie persony pozwoli Ci też określić, w jakiej formie będziesz zwracał się do czytelnika. Z reguły w tekstach tworzonych na potrzeby działań w internecie stosuje się zwroty w drugiej osobie liczby pojedynczej. Dzięki bezpośredniej komunikacji na „ty” możesz skrócić dystans między czytelnikiem i sprawić, że opisy produktów będą bardziej personalne i perswazyjne.

Jeżeli jednak asortyment Twojego sklepu obejmuje np. towary luksusowe lub artykuły skierowane do odbiorców z poważnych branży, warto przemyśleć stosowanie zwrotów „Państwo”. Z pewnością spotka się to z aprobatą Twoich klientów i zostanie dobrze odebrane. Najważniejsze jest to, aby być konsekwentnym i trzymać się jednego schematu we wszystkich treściach na stronie.

Opisy produktów do sklepu – używaj języka korzyści

Przygotowując opisy produktów do sklepu, zadbaj o to, aby były perswazyjne, ale napisane prostym językiem. Skup się na najważniejszych cechach, zamiast tworzyć rozbudowane treści przesycone ozdobnikami i specjalistycznymi wyrażeniami. Zwięzły, merytoryczny i zrozumiały tekst będzie znacznie skuteczniejszy, gdyż potencjalnemu klientowi zależy na szybkim znalezieniu niezbędnych informacji o produkcie. Jednocześnie powinieneś też pamiętać, aby umiejętnie wpleść w nim zwroty, które przekonają użytkownika do zakupu.

Zapłata, Płatność Online, Płatność Kartą

Jak wykorzystać techniki perswazji podczas tworzenia opisów produktów? Staraj się podkreślać jego zalety i uświadomić klientowi, że dany przedmiot zaspokoi jego konkretne potrzeby. Jak to zrobić w praktyce? Oto kilka przykładów, które pomogą Ci zrozumieć zasady tworzenia opisów produktów do sklepów internetowych.

  • Jeżeli sprzedajesz laptopa z matową matrycą, dopisz, że taki ekran nie odbija refleksów, przez co jest mniej obciążający dla wzroku i umożliwi komfortowe korzystanie z laptopa nawet podczas wielogodzinnej pracy.
  • Tworząc opis sukienki, zawrzyj w nim informację, że dany krój podkreśla atuty sylwetki i maskuje jej niedoskonałości. Dodaj np., że fason będzie odpowiedni dla kobiet, które chcą ukryć zbyt masywne uda, ale przy tym podkreśli talię i pięknie wyeksponuje biust.
  • Przygotowując opis łóżka, oprócz specyfikacji technicznej i najważniejszych cech dopisz, że zostało zaprojektowane zgodnie z obowiązującymi trendami wnętrzarskimi, a sen na nim będzie komfortowy. Możesz także dodać, że materac zapewnia odpowiednie podtrzymanie punktów ciała, co zapobiega dolegliwościom bólowym ze strony kręgosłupa, a zastosowane wypełnienie ogranicza rozwój roztoczy, dlatego sprawdzi się w przypadku alergików.

Oczywiście musisz pamiętać, że opis produktu na stronie internetowej musi być zgodny z rzeczywistością. Nie możesz zawierać w nim informacji mijających z prawdą, gdyż klient po otrzymaniu zamówienia szybko to zweryfikuje. Jeżeli okaże się, że produkt jest niezgodny z opisem, prawdopodobnie zostanie zwrócony, a dodatkowo narażasz się na wystawienie nieprzychylnej opinii o Twoim sklepie. Staraj się więc opisywać produkty, podkreślając ich zalety, ale nie koloryzuj i bądź uczciwy wobec swoich klientów.

Opis produktu pod SEO – dobierz odpowiednie słowa kluczowe

Przy tworzeniu opisu produktu należy też uwzględnić zasady SEO copywritingu. Będzie to miało wpływ na pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce i poprawi jego widoczność, co przełoży się na większe zainteresowanie klientów. Dla każdego opisu produktu powinieneś dobrać zestaw fraz kluczowych i odpowiednio nasycić nimi treść. Najprostszym sposobem jest posiłkowanie się zapytaniami wpisywanymi przez użytkowników w Google w celu znalezienia konkretnego produktu. Może to być też dla Ciebie wskazówką, czego oczekują Twoi klienci oraz jakie są ich potrzeby i wykorzystać to podczas opisywania produktu.

Zakupy, Sklep Internetowy, Zakupy Online

W precyzyjnym doborze słów kluczowych pomogą Ci profesjonalne narzędzia analityczne. Wartościowych informacji dostarczy Ci np. Keyword Planner czy Google Search Console. Do wyboru masz też płatne programy, dzięki którym stworzysz opis produktu pod SEO i zoptymalizujesz treść pod kątem algorytmów wyszukiwarki.

Opisy produktów do sklepów internetowych – opracuj szablon treści

Użytkownicy odwiedzający Twój sklep internetowy nie mają możliwości osobistego zapoznania się z danym artykułem, dotknięcia go i obejrzenia ze wszystkich stron. Muszą bazować jedynie na opisach do produktów, które powinny dostarczyć im wszystkich niezbędnych informacji. To na tej podstawie podejmują decyzje czy złożyć zamówienie, dlatego dobry opis jest często znacznie istotniejszym czynnikiem decydującym o zakupie niż cena produktu. Powinieneś więc starać się przekazać jak najwięcej informacji, aby zobrazować użytkownikowi przedmiot i podkreślić jego najważniejsze cechy. Jak napisać opis produktu i jakie elementy w nim zawrzeć?

  • Wygląd i cechy wizualne,
  • parametry techniczne,
  • wymiary, skład, rodzaj konstrukcji,
  • materiał wykonania i technologię produkcji,
  • przeznaczenie i zastosowanie produktu,
  • instrukcję użytkowania,
  • sposób działania,
  • zalety i korzyści wynikające z posiadania produktu.

W opisach produktów staraj się zamieścić jak najwięcej informacji, nawet jeżeli uważasz, że są one mało istotne. Dla jednego klienta jest bowiem ważny skład i rodzaj materiału, podczas gdy inny będzie bardziej zainteresowany kwestiami wizualnymi i zastosowaniem produktu w życiu codziennym.

Opis produktu – ile znaków i jaka struktura treści?

Długość opisów produktów do sklepów internetowych powinna być dostosowana do specyfiki danego przedmiotu i umożliwiać przekazanie najważniejszych informacji. Za optymalną wartość przyjmuje się tekst, zawierający 1000-1500 znaków ze spacjami, ale nie jest to regułą. Warto pamiętać, że w dłuższym opisie masz szansę zawrzeć więcej wartościowych informacji, które przekonają potencjalnych klientów do zakupu. Ponadto korzystnie wpłynie to na działania SEO ze względu na możliwość wplecenia w tekst większej liczby fraz kluczowych. Nie będzie więc błędem, jeżeli opisy produktów w sklepie będą długości nawet 3000 znaków, pod warunkiem, że zadbasz o odpowiednią strukturę treści.

E-Commerce, Online, Zakupy, Marketing, Technologia

Podziel tekst na akapity, zastosuj nagłówki, wypunktowania i wytłuszczenie najważniejszych fragmentów. W opisie umieść też profesjonalne i wyraźne zdjęcia przedmiotu z różnej perspektywy. Możesz wykorzystać fotografie dostarczone przez producenta lub wykonać je samodzielnie, dzięki czemu będą unikalne. Zaprezentowanie realnych zdjęć pomoże Ci zyskać zaufanie klientów i przekonać ich do złożenia zamówienia.

Wiesz już, co to jest opis produktu i jak go stworzyć, żeby był skuteczny. Potrzebujesz pomocy w opracowaniu treści do swojego sklepu internetowego? Skontaktuj się z nami, a przygotujemy dla Ciebie unikalne teksty zoptymalizowane pod kątem SEO!