Obecnie trudno wyobrazić sobie życie bez wujka Google, który zna odpowiedź na niemalże każde pytanie. Wyszukiwarka jest pierwszą deską ratunku, jeżeli chodzi o znalezienie merytorycznych informacji na dany temat. Zasoby przestrzeni internetowej są tak rozbudowane, że jest praktycznie pewne, że wpisując nawet niszowe hasło, zaspokoisz swoją wiedzę na jego temat. Treści do internetu nie trafiają jednak znikąd, gdyż nad ich merytoryką i poprawnością czuwa copywriter. Kim jest taka osoba i na czym polega jej praca?

Copywriter – kto to jest?

W poprzednim wpisie wyjaśniałam, czym jest copywriting, polegający na tworzeniu treści. Łatwo więc wywnioskować, że copywriter jest ich autorem. Zawód ten nie jest niczym nowym, gdyż funkcjonuje praktycznie od zawsze, zmieniając jedynie formę pracy i nazewnictwo. Copywriter kojarzy się z kopiowaniem, co jest oczywiście błędem, gdyż plagiat w tej branży znajduje się na samym szczycie czarnej listy. Copywriter zajmuje się pisaniem tekstów, więc wiele osób porównuje go do pisarza, reportera czy redaktora. Mimo że są to całkiem inne profesje i działają w różnych obszarach, to rzeczywiście mają wspólny pierwiastek, a mianowicie tworzenie treści. Ogólnie rzecz ujmując, copywriter to osoba, która pisze teksty, mające pełnić określoną funkcję.

Zakres działań copywritera

Copywriting to szeroka dziedzina, na którą składają się teksty, mające przynieść określony skutek. Z tego względu wyróżnia się także różne grupy copywriterów, którzy specjalizują się w opracowywaniu treści według ich przeznaczenia.

SEO copywriter

Osoba taka zajmuje się tworzeniem treści na potrzeby pozycjonowania. Teksty muszą zawierać dopasowane frazy kluczowe i być odpowiednio nimi nasycone, aby był wysoko oceniane przez roboty Google. SEO copywriterzy są często niedoceniani, gdyż uważa się, że tworzone przez nich treści mają służyć jedynie pozycjonowaniu, dlatego nie muszą być wartościowe pod kątem merytoryki. Należy jednak pamiętać, że algorytmy Google są coraz bardziej udoskonalane. Bezsensowne artykuły z upchniętymi frazami, które nie mają żadnego potencjału, są nisko oceniane przez roboty. Dobry SEO copywriter powinien więc pisać wysokiej jakości teksty, wspierające działania pozycjonujące, jednak mające także wartość merytoryczną. Do zadań takiej osoby należy tworzenie:

  • tekstów zapleczowych,
  • precli,
  • wpisów do katalogów,
  • treści na potrzeby link buildingu,
  • artykułów pozycjonujących na bloga.

Teksty napisane przez SEO copywritera muszą być poprawne stylistycznie, odpowiednio nasycone frazami oraz zoptymalizowane na potrzeby działań pozycjonujących. Wiele osób przeglądających zasoby internetu, trafia często na zaplecza, gdzie poszukują potrzebnych informacji. SEO copywriter musi o tym pamiętać i tworzyć treści, które mogą stanowić odpowiedź na pytania odbiorcy.

Content writer

Osoba taka zajmuje się szeroko pojętym web writingiem, czyli dostarczaniem wysokiej jakości treści, które mają wartość merytoryczną i pozycjonującą. Content writer pisze teksty, mające budować trwałe relacje z odbiorcami i zdobywać ich zaufanie. W dużej mierze wspierają one działania SEO, gdyż stosuje się w nich frazy kluczowe i optymalizuje tekst, aby był przyjazny dla wyszukiwarek. Content writer tworzy treści, dzięki którym marka komunikuje się z klientem, budując wizerunek eksperta w swojej branży. Do zadań web writera należy opracowywanie:

  • poradników,
  • artykułów blogowych,
  • treści na strony firmowe,
  • artykułów specjalistycznych,
  • artykułów sponsorowanych,
  • e-booków,

Content writerzy tworzą także opisy produktów do sklepów internetowych czy opisy kategorii, które mają dostarczać klientom ważnych informacji, a jednocześnie pozycjonować. Stanowią więc grupę SEO copywriterów, którzy muszą większą wagę przykładać do merytoryki tekstów i dopasowania ich do grupy docelowej, dbając jednocześnie o korzyści dla działań SEO.

Creative copywriter

W tej grupie można znaleźć osoby, które wyróżniają się dużą pomysłowością. Kreatywny copywriter nie tworzy obszernych treści na potrzeby pozycjonowania czy komunikacji z odbiorcą, lecz przede wszystkim skupia się na krótkich formach przekazu. Osoby takie pracują zazwyczaj w agencjach reklamowych i tworzą chwytliwe hasła i slogany, na których opiera się cała kampania marketingowa. Creative copywriter piszę więc teksty, których przekaz ma kojarzyć się z marką, jak na przykład:

  • naming (nazwy nowych firm i produktów”
  • hasła promocyjne,
  • storytelling (kreatywna prezentacja firmy w formie opowieści)
  • slogany reklamowe,
  • scenariusze spotów reklamowych,
  • koncepcje marketingowe.

Creative copywriter musi stworzyć tekst, który przyciągnie klienta i będzie mu się bezpośrednio kojarzył z marką. Nie od dziś wiadomo, że skuteczna reklama to nie tylko zasługa grafiki, ale przede wszystkim ciekawego przekazu.

Social media writer

Portale społecznościowe to potężne narzędzie do promocji firmy i komunikowania z klientami. Prowadzeniem kanałów social media również zajmują się copywriterzy, którzy specjalizują się w tej dziedzinie. Posty na portalach społecznościowych różnią się od tych udostępnianych na blogach, dlatego muszą być odpowiednio zoptymalizowane. Social media writer tworzy wartościowy content, publikowany w mediach społecznościowych, takich jak:

  • Facebook,
  • Instagram,
  • Linkedin,
  • Twitter.

Do zadań social media copywritera nie należy jedynie pisanie postów. Często angażowani są do kompleksowej obsługi kanałów społecznościowych poprzez komunikację z użytkownikami za pomocą komentarzy i Messengera.

Inne oblicza copywritera

Powyższe przykłady to tylko niektóre z grup copywriterów, którzy mają wyodrębnione określone zadania. Można do nich jeszcze doliczyć ghostwriterów, czyli anonimowych pisarzy, którzy nie podpisują się pod swoimi tekstami lub techwriterów, specjalizujących się w zagadnieniach technicznych. Warto także wspomnieć, że copywriting nie ogranicza się jedynie do internetu. Ulotki, broszury, instrukcje czy etykiety na produktach to również efekt współpracy copywriterów z grafikami. Copywriting to prężnie rozwijająca się branża, która stwarza ogromne możliwości wyboru ścieżki kariery.